Συμβουλές προληπτικής Διατροφής για τις γιορτές

Φρόνιμα.

Όχι ήσυχα, λογικά εννοώ. Με αυτοσυγκράτηση. Αμέ! Ο αυτοέλεγχος στις πράξεις μας με βάση τις συνετές επιλογές, απόρροια φρόνιμης σκέψης.

Δύο είναι οι μάστιγες που χαρακτηρίζουν την περίοδο των εορτών.

  1. Το ανθυγιεινό φαγητό
  2. Το ΠΟΛΥ ανθυγιεινό φαγητό

Σε ξενερώνω θα μου πεις. Και εγώ μαζί σου! Το θέμα είναι, γιατί τις γιορτές θεωρούμε το ανθυγιεινό φαγητό ως το επίκεντρο της διασκέδασης; Υπάρχει και ο υγιεινός – ΟΧΙ ΞΕΝΕΡΩΤΟΣ- τρόπος και μάλιστα ΠΕΝΤΑΝΟΣΤΙΜΟΣ! Μετά φυσικά χάνουμε και το μέτρο και εξελίσσεται η φάση σε πανωλεθρία. Κρατάμε όλοι τις κοιλιές στον καναπέ και κοιταζόμαστε ενοχικά ψάχνοντας το νόημα των Χριστουγέννων σε ένα ακόμη κουραμπιέ με τον καφέ. Been there done that!

Η οικογένεια μου αγαπάει το φαγητό. Με απλοχεριά βασιλική. Όπως οι περισσότεροι Έλληνες φυσικά. Μας αρέσει να κερνάμε, να προσφέρουμε και να ευχαριστούμε τους αγαπημένους μας με πολύ, πολύ φαγητό! Το κάνουμε βέβαια όλο το χρόνο αλλά ειδικά τα Χριστούγεννα.

Ένας λόγος παραπάνω! Το Χριστουγεννιάτικο μενού το έχουμε σχεδόν όλοι συνδέσει παραδοσιακά με μαγείρεμα κρέατος, χοιρινού, γαλοπούλας ή αρνιού. Μυριάδων ορεκτικών και άλλων τόσων γλυκών. Το επίκεντρο είναι η νοστιμιά φυσικά και όχι η θρέψη-με όποιο κόστος συνεπάγεται- και η αίσθηση ότι σήμερα θα φάμε και θα πιούμε σαν να μην υπάρχει αύριο! Γιαυτό και κανείς παμφάγος δεν θα φάει φακές φυσικά χριστουγεννιάτικα!

Η κρεπάλη όμως στην οποία συναινούμε ομαδικά έχει συνέπειες και μάλιστα άμεσες. Χτύπα ξύλο μέρες που είναι θα μου πεις και έχεις απόλυτο δίκιο! Χτύπα γιατί θα το χρειαστούμε!

Επιδημιολογικά, τα επεισόδια εμφράγματος και εγκεφαλικού επεισοδίου αυξάνονται την ημέρα των Χριστουγέννων, την επομένη και όλη την περίοδο μέχρι και την Πρωτοχρονιά. Ο λόγος; Χαλαρώνουμε! Το παρακάνουμε συνειδητά υποκινούμενοι από την μαζική φρενίτιδα να καταναλώσουμε ότι βρεθεί μπροστά μας γιατί είναι γιορτές και δεν πειράζει!
Πειράζει όμως!!!

Εκτός από τα καρδιαγγειακά επεισόδια, άλλα νοσήματα που αυξάνονται τις ημέρες των Χριστουγέννων είναι η χολοκυστίτιδα, η παγκρεατίτιδα και η ουρική αρθρίτιδα, φλεγμονές της χολής, του παγκρέατος και των αρθρώσεων οι οποίες οφείλονται στην αυξημένη και αλόγιστη κατανάλωση αλκοόλ και λιπαρών γευμάτων, ιδίως κρέατος.

Ααααααα μπας σε καλό σου! Τι κασσάνδρες είναι αυτές θα μου πεις! Μπορείς να το πεις και έτσι, αλλά προτιμώ το «προληπτικές συμβουλές» για να προσέξουμε βρε παιδί μου λίγο παραπάνω! Στις διαθέτω εδώ προς πάσα ενδιαφερόμενο. Ομάδες κινδύνου:

Ο πατέρας & ο Θείος έξω καρδιά με ιστορικό εμφράγματος, υπέρτασης και χολοκυστοπάθειας, που το ρίχνει έξω μέρες που είναι, η γιαγιά που ξέχασε ότι έχει ζάχαρο και χοληστερίνη στα ουράνια, και «δοκιμάζει» προφιτερόλ και μπακλαβάδες-από μισό το καθένα-, ΌΠΑ ΛΙΓΟ!!! Προστάτευσέ τους κι ας γίνεις εσύ ο ξενέρωτος. Ουδείς αγάπησε ποτέ τον αγγελιαφόρο αλλά σε αυτήν την περίπτωση θα επιτελείς κοινωνικό έργο.

Στρουμπουλός Στρουμπουλός!

Και αυτός ο Άγιος φταίει. Να τα λέμε αυτά! Έτσι χοντρούλης που είναι, στρουμπουλός στρουμπουλός, σαν φρατζολάκι αχνιστό. Λίγο που θέλει και κουλουράκια με γάλα να του φτιάξουμε, λίγο που μας θυμίζει ζαχαροπλαστείο όλη η φάση, παρασυρόμαστε! Και με την συνενοχή και αποδοχή του Αγίου! Είμαστε και θρήσκος λαός, κούμπωσε.

Γιαυτό. Δες αυτόν τον Δεκάλογο, εξαιρετικά αφιερωμένο σε όλους τους απανταχού foodies.

Οδηγός Προληπτικής Διατροφής τις χρονιάρες μέρες.

  1. Γλυκά. Άσε κάτω το όγδοο μελομακάρονο, δεν είναι πασατέμπος!!Ενα πάρε, μύρισε το, αφουγκράσου το, δάγκωσε το αργά και απολαυστικά. Μην το σαβουρώνεις επιθετικά, φέρσου του με αγάπη και δεν θα χρειαστεί να κοιτάξεις δεύτερο! Φυσικά και θα φας γλυκό. Με ψυχραιμία! Αν θες να δοκιμάσεις απόλα κόψε μια μπουκιά από το καθένα. Η λιγούρα μας είναι ψεύτικη τις περισσότερες φορές, μην την ακούς! Μην τρελαίνεσαι!
  2. Τραπεζώματα. Γέμισε το πιάτο σου στρατηγικά. Μισό πιάτο σαλάτα και λαχανικά, 1/4 πρωτεΐνη και 1/4 δημητριακά. Κοίτα το πιάτο της θείας να δεις αν συνετίζεται παρομοίως. Αν όχι, βοήθησέ την.
  3. Αλκοόλ. Θέσε στόχους! 2 ποτήρια κρασί το μεσημέρι και 2 το βράδυ. Μην τους αφήσεις να γεμίζουν το ποτήρι αβέρτα! Καλύτερα να φας λίγο παραπάνω παρά να πιεις λίγο παραπάνω. Πίστεψε με. Προτίμησε το κόκκινο, ροζέ κρασί και το ουίσκι.
  4. Τα κεράσματα.Πες ΟΧΙ! ή ΟΠΑ ΛΙΓΟ, ότι θες. 😂 Άσε τα «μην τους προσβάλω» και άσε κάτω το δέκατο όγδοο κουραμπιέ γιατί εσύ θα τρέχεις μετά όχι οι τραταδόροι! Και επειδή δηλαδή πρέπει να δοκιμάσεις να συγκρίνεις της θειάς με της κουμπάρας θα επιβαρυνθείς εσύ το φορτίο;; ΟΧΙ!!!
  5. Ορεκτικά. Αλήθεια τώρα; Έχουμε πρόβλημα όρεξης; Δεν νομίζω!!! Μην τα κοιτάς καν! Γύρνα από την άλλη. Κράτα τους μούτρα. Άσε που τους τα είχες μαζεμένα. 😄 Αυτά τα τυριά…έχεις ξαναφάει, δεν είναι η πρώτη φορά- ούτε η τελευταία. Κόψε παράγοντες κινδύνου από το πιάτο! Αν είναι να φας το κατσικάκι και το χοιρινό και την καρμπονάρα, leave το Cheese platter ήσυχο!
  6. Η Αμαρτία. Ε όχι και αμαρτία να μην φας 5 πιάτα ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος να πεταχτεί φαγητό! Κάνε το ανάποδο. Μην μαγειρέψεις για έναν λόχο εξαρχής. Υπολόγισε σωστά τις μερίδες. Υπολόγισε και τα συνοδευτικά. Αμαρτία όρισε το έξτρα μαγείρεμα, και έτσι μείνε αναμάρτητος αυτά τα Χριστούγεννα. Ακόμη καλύτερα μπορείς να δώσεις το φαγητό που περίσσεψε σε κάποιον που το χρειάζεται στην γειτονιά σου. Τότε θα είσαι ευλογημένος.
  7. Η δικαιολογία της ντροπής. Πίστεψέ με κανείς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για το τι θα βάλεις στο πιάτο σου να φας. Γιατί δεν τους αφορά. Άρα αν εσυ θέλεις να μην φας τυρόπιτα και ογκρατέν, μόνο εσυ θα το καταλάβεις. Όλοι κοιτούν το πιάτο τους! Κι αν δεν το κοιτούν, συμβουλεψέ τους αναλόγως. Παρεπεμψέ τους σε εμένα για απορίες. Θα πάρω όλη την ευθύνη!
  8. Η έννοια της εξαίρεσης. Εξαιρούνταιιιι τα μεγάλα σου μάτιααααα, τα πυκνά σου μαλλιάααααα…! Εμ, όπα. Η Εξαίρεση παραμένει μια επιλογή. Δεν σημαίνει ότι το ξεφτιλίζουμε με λάβαρο την εξαίρεση. Πάλι πρέπει να επιλέξεις και να ορίσεις το πλαίσιό της. Βεβαίως! Μην με κοιτάς σαν κουτάβι. Όταν περάσουν οι γιορτές και δεν θα έχεις πάρει γραμμάριο θα νοιώσεις τέτοια χαρά που δεν εξισορροπείται με καμία σοκολατόπιτα.
  9. Μα μου αξίζει. Γιατί χώρισα, γιατί δεν απαντάει το τηλέφωνο, γιατί πήρα την δουλειά, γιατί ήμουν εγκρατής όλο το φθινόπωρο. Φυσικά και σου αξίζει να φας αυτό που σε ευχαριστεί, χωρίς όμως να δίνεις δικαιολογίες γιατί το κάνεις. Είναι θέμα ψυχολογίας. Αφού μου αξίζει, είμαι ελεύθερος να το κάνω. Πρόσεξε ομως! Αν δεν δώσεις δικαιολογίες στον εαυτό σου για ποιον λόγο να το κάνεις, τότε θα το κάνεις αλλά σε πιο φυσιολογικό βαθμό. Δεν χρειάζεσαι λόγο για να σου αξίζει ένα γεύμα που σου αρέσει. Απλά σου αρέσει! Φατο! Αλλά χωρίς δικαιολογίες που σε κάνουμ να υπερβάλλεις.
  10. Η μαζική παράνοια των εορτών και η ψυχολογία της μάζας. Μα γιατί να αλλάξουν οι γιορτές το πρόγραμμά μας; Δυο βδομάδες πριν σε κοιτούν όλοι επικριτικά αν φας λίγο παραπάνω και στις γιορτές σου λένε σανίδωσέ το! 🙄 Αποτέλεσμα της ψυχολογίας του πλήθους. Λειτουργεί όχι απλά παρακινητικά, αισθάνεσαι και τύψεις αν τυχόν δεν ακολουθήσεις τον πανικό γύρω σου! Φέτος, μείνε αγέρωχος. Τα Χριστούγεννα έχουν χίλια δυο νοήματα εκτός από την κραιπάλη. Αυτό πες και έχεις κλείσει από επιχειρήματα.

Έχοντας πει όλα αυτά, θέλω να τονίσω την σημασία της προσωπικής επιλογής. Όταν σκεφτούμε δυο φορές αν θέλουμε να ξεφύγουμε όντως ή απλά αισθανόμαστε «υποχρεωμένοι» από το εορταστικό περιβάλλον τότε το μυαλό μας θα αποφασίσει συνειδητά. Κι ας το φας το δέκατο πέμπτο τρουφάκι. Ποιος μετράει άλλωστε; (Μόνο εσύ) Αν όμως πιεστείς λόγω περιβάλλοντος ξανασκέψου το! Δεν θέλω βρε παιδί μου, μόλις φάγαμε. Τι κι αν σε κοροϊδέψει ο σπιριτόζος ξάδελφος ακατάδεκτο; Βρες ατάκα και απάντησε. Κοψτου το βήχα. Πάντα με χιούμορ! Άλλαξε το θέμα και μίλα για τον καιρό. Πιάνει every time!Στην τελική ζήσε τις στιγμές, όλες τις στιγμές, όχι μόνο του φαγητού.

Καλές φρόνιμες γιορτές σε όλους!

 

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*